Vláda ČR dnes na svém jednání schválila materiál M...

Vláda ČR dnes na svém jednání schválila materiál Ministerstva průmyslu a obchodu - Priority spotřebitelské politiky 2011-2014

12.01.2011 - 13:58

Cílem materiálu je stanovit základní atributy ochrany spotřebitele, které je možné v budoucím období považovat za prioritní, ovlivňující ochranu spotřebitele zásadním způsobem. V této souvislosti je možné navázat na pozitivní kroky, které byly za období posledních 4 let v oblasti ochrany spotřebitele uskutečněny, reagovat na nové trendy na vnitřním trhu a zároveň reagovat na některé negativní skutečnosti, se kterými se spotřebitelé setkávají v každodenním životě. Principy a priority ochrany spotřebitele by měly také reflektovat a přihlédnout k celkové situaci na jednotném vnitřním trhu, proto při stanovení návrhů v jednotlivých oblastech byly vzaty v úvahu i aktivity na úrovni Evropské unie.

Ochrana spotřebitele má průřezový charakter, zasahuje do řady hospodářských činností subjektů na trhu i do činností státních institucí. Návrh materiálu si neklade za cíl podrobně a vyčerpávajícím způsobem reagovat na veškeré aktivity v oblasti ochrany spotřebitele.

Důležitou součástí materiálu je i problematika posílení vymahatelnosti práva. Jedná se především o podporu vytváření a fungování systémů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Formou poskytnutí doporučení, formou mediace či rozhodčího řízení lze úspěšně řešit spory mezi spotřebiteli a podnikateli, které by jinak musely být řešeny soudní cestou. Pro oblast mimosoudního řešení sporů byla na úrovni Evropských společenství vydána dvě doporučení, jedno pro mediaci, jedno pro arbitráž. V České republice je od roku 2008 realizován v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu Projekt pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Navrhuje se pokračovat v této činnosti, neboť výsledky jeho dosavadního působení ukazují na potřebu a opodstatněnost této formy řešení spotřebitelských sporů. Ve vazbě na rostoucí počet negativních jevů v oblasti poskytování finančních služeb, bude důležité, aby existoval efektivní mechanismus mimosoudního řešení spotřebitelských sporů na finančním trhu, přičemž za klíčovou v této oblasti je možné považovat činnost finančního arbitra.

Znění celého materiálu naleznete zde.


 

© 2024 Kancelář finančního arbitra | všechna práva vyhrazena